Využil jsem nedávno zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, k podání několika dotazů ve věcech, které mě zajímaly. K mému překvapení odpovědi na mé otázky nepřišly. Důvody nečinnosti radnice mi nejsou zcela jasné. Že by měli všichni dovolenou?
Čistě teoreticky jsem se zajímal o opravné prostředky, které mi zákon v tomto směru poskytuje.
Na webových stránkách Hrabové jsem si přečetl následující instrukci:
-Stížnost na postup poskytovatele při vyřizování žádosti o informaci ve smyslu ust.§ 16a zákona o informacích (dále jen stížnost) se podává na podatelnu či na odbor. Je –li stížnost podána ústně a nelze ji vyřídit ihned, sepíše se o ní písemný záznam.
-Stížnost se spolu se spisovým materiálem předloží Krajskému úřadu MS kraje do 7 dnů od jejího podání.
- Je-li poskytovatelem orgán městského obvodu, rozhodují o stížnosti podle své působnosti jednotlivé odbory magistrátu.
Vznikly mi dva problémy:
1. V instrukci není zmínka, zda při podání na podatelnu nebo odbor je přípustná elektronická pošta.
2. Kam vlastně má stížnost bude zaslána? Na krajský úřad nebo na magistrát? Pravděpodobně na magistrát. Ale proč je pak na webových stránkách Hrabové zmiňován i krajský úřad?
Řekl jsem si, že na obvodě Ostrava Jih budou chytřejší právníci a navštívil jsem tamní webové stránky.
A udělal dobře. Získal jsem tam následující jednoznačnou informaci:
- Stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace se podává písemně poštou na podatelně úřadu.
- Poskytovatel informace ve lhůtě nejvýše 7 dnů vydá rozhodnutí o odmítnutí žádosti s uvedením důvodů, nebo předloží stížnost spolu se spisovým materiálem nadřízenému orgánu.
- O stížnosti ve věci samostatné i přenesené působnosti rozhoduje Magistrát města Ostravy.
Jednoznačně z toho vyplývá, že elektronická pošta je při odvolání nepoužitelná a rozhodovat bude Magistrát města Ostravy.
Po volbách, až se uklidní rozbouřená hladina hrabovského rybníka, této možnosti, pokud budu muset, určitě využiji. Vždyť zákony jsou zde proto, aby sloužily občanům.
Na webových stránkách obvodu Ostrava Jih jsem si povšiml ještě jedné informace, a to u bodu 10 s názvem “Příjem žádostí a dalších podání“. Pozorný čtenář je z toho zmaten. Vždyť i bod 9 má název „Žádostí o informace“. Proč řeší dva body stejný problém?
Po přečtení poznámek u bodu 10 se tato záležitost vyjasnila. Nejde o žádostí podle zákona 106/1999 Sb, ale o stížnosti, žádosti jiného druhu, podněty, návrhy a dokonce i petice. Režim vyřizování je odlišný od režimu dle bodu 9.
Webové stránky Hrabové tyto vysvětlivky postrádají. U bodu 10 je napsáno pouze“Osobně nebo písemně na podatelně ÚMOb Hrabová, 1. patro, č. dv. 8.
Mám zato, že i uvedené nejasnosti mohou odrazovat občany Hrabové od využívání zákona č. 106/1999 Sb.
6.10. 2014. V.S.