Před mnoha lety jsem absolvoval internátní školení úředníků státní správy. Kromě jiných témat se podrobně probíral tehdy platný zákon ČNR č. 367/1990 o obcích.
Mezi přednášejícím a posluchači vznikla debata o rozdělení zodpovědnosti mezi starostou a členy obecní rady. Někteří byli toho názoru, že zákon o obcích je koncipován tak, že za vše zodpovídá starosta a ostatní radní pouze vyjadřují souhlas nebo nesouhlas s projednávanými záležitostmi. Diskutující zákonu vytýkali, že vychází z podmínek první republiky a nebere v úvahu současný stav společnosti, především vyšší vzdělanost občanů.
Diskutující navrhovali, že tak jako ve vládě odpovídají jednotliví ministři za svěřené úseky, tak také radní by měli mít konkrétní zodpovědnost. A potřebným zázemím pro výkon funkce by měly být výbory a komise. Každý radní by pak nesl před zastupitelstvem plnou zodpovědnost za svěřený úsek.
Přednášející argumentoval, že tento nápad není nereálný, protože neuvolnění radní nemohou mít potřebné odborné znalosti platné legislativy a dostatek času pro kvalifikované řízení svěřených úseků a v řízení obce by nastal zmatek.
A tak dodnes ve většině středně velkých obcí je starosta ústředním řídícím elementem, který jako jediný zodpovídá za všechno. Zodpovědnost ostatních zastupitelů je nejasná. V místních časopisech si čtenáři často přečtou „Slovo starosty“ o činnosti obce, a již málokdy stanoviska, názory a „skládání účtů“ radních a předsedů výborů nebo komisí.
Jsou ale i výjimky. Uvedu příklad sousedního Paskova, který je jen o něco větší jak Hrabová. Na webových stránkách obce si můžeme přečíst následující rozdělení kompetencí místostarostů:
- ing. Milan Klimunda : Investiční akce, výběrová řízení, záležitosti I T, stavební agenda.
- ing. Zdeněk Bělík : Komunální záležitosti, kultura, krizové situace.
- ing. Radim Pohl : Finance a rozpočet, životní prostředí, bytová a nebytová agenda, doprava.
U všech radních jsou uvedeny úřední hodiny a příslušná elektronická adresa pro styk s občany.
Toto řešení je umožněno současnými možnostmi v odměňování místostarostů /viz článek v „ Hrabovských novinách“ o odměňování zastupitelů/. V případě Paskova se na druhé straně „šetří“ v nákladech na odměny za činnost komisí, kterých je zde pouze 5.
Jak je vidět, i současný zákon o obcích umožňuje uplatňovat zodpovědnost za jednotlivé úseky činnosti a tím možná i její zkvalitnění.
8.4. 2014 V.S.