Problematice obecních kronik byla věnována v Hrabovských novinách mimořádná pozornost. Poukazoval jsem na jejich význam a především pak i na skutečnost, že v Hrabové není v plném rozsahu dodržován příslušný zákon, konkrétně zákon č. 132/2006 Sb., o kronikách obcí.
Podrobnosti jsem uvedl ve svých článcích v HN z 20.4. 2014, 5.12. 2014, 15.3. 2015 a 25.3. 2015. V těchto článcích jsem projevil obavu o objektivnosti zápisů, podivoval jsem se nad tím, že zápisy jsou prováděny s více jak ročním zpožděním, veřejnost není upozorňována na možnost nahlédnutí do zápisů a na možnost navržení eventuálních doplňků a změn.
Mimo to jsem poukazoval na skutečnost, že současný kronikář žije prakticky mimo Hrabovou, nezúčastňuje se politického, kulturního a společenského života v Hrabové a nepovažuje za nutné přispívat do místního časopisu svými články tak, jak to činí kronikáři v jiných městských obvodech.
Hovořil jsem na toto téma i s některými zastupiteli, ale zcela bezvýsledně, prozatím se nic nestalo.
Rozhodl jsem se proto svěřit tento problém širší veřejnosti, a to prostřednictvím celostátního časopisu „Deník veřejné správy“. Příslušný článek, který následuje, byl v uvedeném časopise zveřejněn 29. 7. 2015.
O obecních kronikách.
Povinnost vedení obecních kronik má u nás dlouholetou tradici. Starší kronikářské záznamy mohou být poučením a inspirací i pro současnou generaci.
Současné povinnosti obcí při vedení obecních kronik jsou obsaženy v zákoně č. 132/2006 Sb. Zákon velice stručně stanovuje způsob vedení kroniky, zaručuje právo občanů nahlížet do kroniky a v § 3 uvádí: „Zápis do kroniky se provádí nejméně jedenkrát za kalendářní rok. O obsahu zápisu rozhoduje obec“.
Bydlím v Ostravě – Hrabové. V tomto městském obvodě je letopisecká komise tradičně ve složení: starosta, kronikář, zapisovatelka. Zápisy do kroniky jsou prováděny s více jak ročním zpožděním. Občané nejsou o tom, že byl zápis proveden, nijak informováni. Třeba zmínkou v místním časopise nebo na webových stránkách městského obvodu. Zákonnou povinnost „O obsahu zápisu rozhoduje obec“ si zde vysvětlují tak, že o obsahu zápisu rozhoduje starosta jakožto statutární zástupce obce. Tento způsob výkladu zákona potvrdil i zdejší kontrolní výbor zastupitelstva. O objektivitě těchto kronikářských zápisů lze mít oprávněné pochybnosti.
Na internetu lze dohledat dostatek informací o způsobech vedení kronik. Konkrétně Radim Dušek ze Státního okresního archivu Ústí nad Orlicí popsal způsob vedení kroniky, obsah kroniky, příklad ročního zápisu, význam příloh atd. Mě zaujala v tomto článku i možnost vedení kroniky v elektronické podobě na webových stránkách obce.
Průkopníkem tohoto způsobu kronikářských zápisů je v Ostravě městský obvod Třebovice. Poslední zápis za r. 2014 má 7 stran a je tam vše potřebné a důležité k tomu, aby čtenář věděl, čím byl tento rok pro obyvatelstvo Třebovic významný.
Zveřejňování zápisů na webových stránkách má ještě jednu výhodu: podle zákona o kronikách může každý občan navrhnout změnu, doplnění nebo opravu kronikářského zápisu. Tím, že ke kronice má přístup každý, lze toto právo realizovat i v praxi. Na rozdíl od městského obvodu Hrabová, kde kronika, i když velmi úhledně psaná ručně, je záležitostí pouze letopisecké komise a občané o ní příliš nevědí.
Vladimír Slavík, Ostrava.
29.7. 2015.