Téměř každodenně jsme prostřednictvím televize a tisku svědky toho, jak se snaží politici a finanční odborníci vymyslet způsoby a postupy, které by zajistily potřebné zdroje pro příjmovou část státního rozpočtu.
Takto těžce vydobyté finanční prostředky se pak přerozdělují. Nemalá část peněz připadne i obecním rozpočtům. Tam o jejich efektivním využitím rozhodují dle zákona o obcích obecní zastupitelstva.
Zákonodárci předpokládali, že nejlepší způsob, jak ochránit veřejné prostředky, přidělené obcím před nehospodárnostmi všeho druhu, je veřejná kontrola obecních rozpočtů.
Proto je v zákoně o obcích uvedeno, že občan, starší 18 let má právo vyjadřovat se k návrhu rozpočtu obce, a to jak písemně tak ústně. Proto mají obce povinnost zveřejňovat své rozpočty na úředních deskách a na webových stránkách. Proto musí být zřízeny finanční a kontrolní výbory, které provádí kontrolu hospodaření a kontrolu plnění přijatých usnesení a dodržování právních předpisů.
Předpokládám, že běžného občana s průměrným vzděláním by mohly při čtení místního rozpočtu zajímat následující momenty:
- zda rozpočet je vyrovnaný
- kolik činí kapitálové výdaje
- kolik činí náklady na řízení obce
- zda výčet jednotlivých výdajů je dostatečně transparentní.
- zda skutečné plnění se příliš neodchyluje od plánovaného rozpočtu.
Pokusím se na základě rozpočtu Městského obvodu Hrabová na r. 2014 odpovědět na výše uvedené otázky.Pro tyto účely jsem použil návrh rozpočtu, který byl vyvěšen na úřední desce 27.11.2013.
1. Vyrovnanost rozpočtu.
Celkové zdroje 29 028 tis. Kč
Běžné výdaje po konsolidaci 20 831 tis. Kč
Kapitálové výdaje celkem 8 197 tis. Kč
Pochopil jsem, že pro zjištění celkových výdajů musím sečíst běžné výdaje po konzolidaci a výdaje kapitálové. Pak teprve lze posoudit vyrovnanost rozpočtu.Zřejmým nedopatřením nejsou celkové výdaje na úřední desce uvedeny. Mohu konstatovat, že rozpočet na r. 2014 je vyrovnaný.
2.Kapitálové výdaje.
Kapitálové výdaje jsou investice do majetku obce. Čím jsou větší, tím bude více nových silnic, chodníků, veřejných budov apod. Uvážím-li, že 8 197 tis. Kč je nejvyšší číslo za poslední léta, lze očekávat v letošním roce vysoký stavební ruch, a to především na úseku oprav a výstavby místních komunikací.
3.Náklady na veřejnou správu.
Patří zde odměny členům zastupitelstva /1 316 tis. Kč/ a náklady na místní správu /7 500 tis. Kč/, celkem 8 816 tis. Kč.
Velikost těchto výdajů je do značné míry ovlivňována rozhodováním zastupitelstva a jeho orgánů, kteří určují odměny zastupitelů a počty zaměstnanců v místní správě.
Přiměřenost těchto nákladů lze posuzovat podle toho, jak se vyvíjejí v čase nebo jejich porovnáním s výdaji ve srovnatelných obcích, např. ve Staré Bělé nebo v Polance n. Odrou. Větší částky v případě Hrabové mohou být ovlivněny odlišnostmi ve struktuře městských částí: uvedené dvě obce nemají vlastní sídliště a průmyslové zóny.
4. Transparentnost údajů .
Pokusil jsem se zjistit výdaje, spojené s vydáváním místních časopisů v r. 2013.
V rozpočtu Nové Bělé je pod položkou 3349 uveden „Novobělský zpravodaj“ s částkou 39 tis. Kč.
V rozpočtu Staré Bělé je pod položkou 3349 uveden“Starobělský zpravodaj“, částka 250 tis.Kč.
V rozpočtu Polanky n. Odrou je pod položkou 3349 uveden „Polanský zpravodaj“, částka 160 tis.Kč.
V rozpočtu Hrabové je pod položkou 3349 uvedeno „Ostatní záležitosti sdělovacích prostředků.“
Je zde souvislost s Hrabovskými listy nebo ne? Těžko říci.
Rozdíly mezi plánovaným rozpočtem a skutečným plněním.
V průběhu rozpočtového období nastávají změny, které nelze dopředu předvídat. Proto v zákoně č. 250/2000 Sb. v platném znění o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů je popsán způsob provádění rozpočtových změn a uvedena pravidla pro vypracování závěrečného účtu, který opět musí být zveřejněn.
K výrazným změnám došlo v Hrabové u rozpočtu na r. 2013. Svědčí o tom obsah závěrečného účtu, který byl zveřejněn na úřední desce 29.4.2014. Plánované zdroje 24 844 tis. Kč se zvýšily na neuvěřitelnou částku 63 193 tis. Kč.! Důvody, proč k tomu došlo nejsou v komentáři závěrečného účtu dostatečně vysvětleny. Uvádí se vyšší výnosy daně z nemovitostí. Změnila se legislativa? Důvod není uveden. Podstatných je 30 mil. Kč v položce konsolidace- rozp.účty. K tomu není v komentáři rovněž vysvětlení. Autoři těchto materiálů zapomínají, že jsou určeny veřejnosti a mají být srozumitelné pro každého občana.
I když všechny obce postupují při tvorbě rozpočtů podle stejného právního předpisu, jsou velké rozdíly v konkrétním provedení. Podle toho je příslušný rozpočet buď více nebo méně srozumitelný.
V Polance n. Odrou je rozpočet předkládán občanům v následujícím provedení:
- schválený rozpočet – příjem
- komentář k příjmu
- schválený rozpočet – výdaje
- komentář k výdajům
Komentář k výdajům je velmi podrobný, má 10 stránek.
V Kravařích mají rozpočet netradičně zpracován tak, že vedle sebe na jednom řádku jsou položky příjmů a výdajů. Občan se dozví, že např. u příjmu z nebytových prostor se plánuje 1680 tis. Kč a výdaje budou činit 944 tis. Kč.
V Hošťákovicích /1600 obyvatel/ má schválený rozpočet 6 stránek, což svědčí o jeho dostatečných vypovídajících schopnostech. Rovněž závěrečný účet za r. 2012 je velmi podrobný- má 13 stránek.
V Hrabové má rozpočet na r. 2014 tři stránky bez komentáře. Komentář k příjmům a výdajům v závěrečném účtu za r. 2013 má 8 řádků.
Hrabová není v tomto velmi stručném a často ne zcela srozumitelném způsobu prezentace rozpočtu výjimkou. Podobně je tomu u většiny ostatních městských obvodů Ostravy.
Péče o rozpočet, vynaložené úsilí zastupitelů i občanů o jeho optimální skladbu a o maximální hospodárnost při utrácení veřejných peněz je měřítkem občanské vyspělosti obyvatel obcí, měst, městských obvodů a městských částí. Kde asi v tom pomyslném žebříčku se nachází Hrabová?
4.5. 2014. V.S.