Občan, jehož jméno je uvedeno na volební kandidátní listině politické strany nebo hnutí, se po zvolení stává zastupitelem. Tuto přeměnu je možno dokonce přesně datovat. Je to okamžik, kdy na prvním zasedání zastupitelstva složí slib následujícího znění: „Slibuji věrnost České republice. Slibuji na svou čest a svědomí, že svoji funkci budu vykonávat svědomitě, v zájmu obce a jejich občanů a řídit se Ústavou a zákony České republiky“.
Pro funkci zastupitele musí mít občan určité předpoklady a schopnosti.
Základním předpokladem jsou vysoké morální vlastnosti, především vnitřní potřeba působit ve veřejném prostoru ke prospěchu obce a spoluobčanů.
Dalším nezbytným předpokladem je znalost platné legislativy, kterou se má veřejná správa řídit jak ve vztahu k jiným organizacím tak ve vztahu k občanům.
Mezi potřebné schopnosti patří především schopnost prosazovat svůj názor, nekompromisně poukazovat na chyby v činnosti zastupitelstva a usilovat o jejich odstranění, aktivita a kreativita, tj. schopnost přinášet nové nápady, které mohou posunout vývoj kupředu a jsou nejlepším prostředkem proti stagnaci a stereotypu.
Zastupitel musí počítat i s tím, že se stane terčem kritiky spoluobčanů v případě, že tito budou pokládat jeho výkony za nedostačující. Voliči na tuto kritiku mají plné právo a dokonce to mohou pokládat za svou občanskou povinnost.
To byla teorie a nyní realita v Hrabové.
V r. 2010 vyhrála volby opět ODS. Do zastupitelstva byli zvoleni pánové Naď, Rundt, Dudic, Lyčka, Novotný, Zych a paní Strnišťová. Za ČSSD pan Petana, Pospěch, Dvořák, Skopal a paní Lysáková-Balušková. Za KDU-ČSL pan Balušek a paní Kročková. Za KSČM pan Orkáč.
Jak může občan-volič sledovat činnost, výsledky práce a aktivitu „svých“ zastupitelů? Pouze z toho, co se píše v „ Hrabovských listech“ nebo z publikovaných usnesení rady a zastupitelstva. Z jednání zastupitelstva těžko. Tam má hlavní slovo pan starosta a zastupitelé hlasují o jednotlivých bodech programu, většinou jednohlasně.
Ideální by byly průběžné informace o činnosti zastupitelů a o plnění volebního programu na webových stránkách politických stran, což však tyto strany pokládají za zbytečné.
Z „Hrabovských listů“ se čtenáři pochopitelně dozví /jako ve všech městských obvodech/ o činnosti pana starosty. Ostatní zastupitelé /s výjimkou paní Lysákové-Baluškové a pana místostarosty Dvořáka/ buď neměli o čem psát nebo to pokládají za zbytečnou ztrátu času. Vina může být i na redakční radě / pan Naď, Rundt a paní Strnišťová /v tom, že nevytvořili v místním časopise pro členy zastupitelstva dostatečný prostor.
K Hrabovským listům mám následující zásadní výhradu: Svým rozsahem / pouhé 4 stránky/ a obsahem neplní své poslání jako informační prostředek pro všechny občany včetně vesnické části Hrabové. Zodpovědnost za tento stav nese nejen redakční rada, ale i rada městského obvodu, konkrétně pánové Naď, Dvořák, Pospěch a Lyčka, kteří podle zákona o obcích zodpovídají za činnost redakční rady.
Z publikovaných usnesení rady a zastupitelstva na webových stránkách Hrabové se občané dozví o majetko-právních aktech, které s ohledem na platnou legislativu musí být písemně zaznamenány . O dalších důležitých záležitostech, které nepochybně tyto orgány rovněž řeší, se občané nedozví nic.
Přitom jsou obce, které zveřejňují ne pouze usnesení, ale kompletní zápisy včetně toho, jaké problémy jednotliví zastupitelé předložili k řešení, někdy i stanoviska ostatních zastupitelů k těmto problémům. Z toho již pozorný občan může posuzovat jejich aktivitu a schopnosti při vykonávání funkce zastupitele.
Dalším měřítkem, podle kterého lze usuzovat na kvalitu práce zastupitelstva je struktura, velikost a vývojové trendy některých položek rozpočtu. Je nepochopitelné, že nikdo ze zastupitelů v Hrabové nepoukázal na znepokojující růst nákladů na provoz obce, tj. nákladů na místní správu a na odměny zastupitelů. Neumím si rovněž vysvětlit, proč nikomu ze zastupitelů nevadí velmi stručná struktura publikovaného rozpočtu. Ostatní městské obvody mnohem podrobněji informují své občany o tom, jak se utrácejí peníze, pocházející z jejich daní. Značně tím trpí informační schopnost tohoto dokumentu.
Ještě důležitější údaje z hlediska hospodaření obce jsou v závěrečném účtu. Tento dokument však na webových stránkách Hrabové /opět na rozdíl od jiných městských obvodů/ nenajdete. Proč asi? Přitom jde o velké částky peněz. Každý rok projde rozpočtem Hrabové 20 - 30 mil. Kč. Jsou to peníze z daní zaměstnanců, živnostníků, zemědělců, peníze z DPH, které platíme při nákupu v obchodech, a je tam i mých 1 700 Kč, které platím každoročně jako daň z nemovitostí. Občané mají právo vědět, jak se s jejich penězi hospodaří.
Nakonec se zmíním o „zpětné vazbě“ mezi občany a vedením městského obvodu.
Za vše hovoří způsob informování občanů Hrabové o zákonu č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Tento zákon stanoví, jakým způsobem má občan postupovat, když má potřebu požádat o jakoukoliv informaci místní správu. Všechny obce měly povinnost do konce r. 2006 zveřejnit zákonem předepsaný postup na svých webových stránkách. Hrabová tak učinila až v červenci letošního roku, tj. v osmiletým zpožděním. Nic více není nutno k problematice „zpětné vazby“ mezi veřejnou správou Hrabové a jejími občany dodávat.
Možná se bude některým spoluobčanům jevit tato má kritika současného zastupitelstva v Hrabové jako příliš přísná. Učinil jsem tak záměrně. Zanedlouho budeme rozhodovat u volební urny o novém zastupitelstvu. A je v zájmu nás všech, aby i v Hrabové nastal v mnoha oblastech viditelný posun dopředu.
V.S.