Mezi členy komise VDE a členy KPP (Klub přátel Pilíků) se nyní diskutuje o reálných možnostech vybudování cyklostezky kolem Pilíků a využití tohoto areálu pro odpočinek, sport a další volnočasové aktivity i prostřednictvím cyklistů.
Jde o úsek z Nové Bělé-Mitrovic k cyklostezce, vedoucí po pravém břehu Ostravice. Celková délka je asi 2,4 km.
První úsek (200m) je ve vlastnictví města Ostravy, následuje úsek o délce 1200m (bývalá hráz Pilíka) ve vlastnictví OKD, v prostoru Statku je cca 200 m budoucí cyklostezky ve vlastnictví firmy Equicentrum a poslední úsek 800m je ve vlastnictví Povodí Odry.
Prvním problémem je mostek přes Ščučí, tzv. mostek sirotek. Sirotek proto, že se k němu nehlásí ani Nová Bělá, ani Hrabová, ani Povodí Odry. Přitom jeho stav je havarijní a kdykoliv se může zřítit.Kdo zajistí jeho opravu?
Na mostek navazuje 200 m tzv. Lesní cesty. Momentálně je ve špatném stavu a vyžaduje opravu.
Pak následuje bývalá hráz bývalého rybníka Pilík. Je také ve špatném stavu a oprava je nezbytná. Problémem je přechod na komunikaci „K Pilíkům“. Výškový rozdíl je asi 1,5 m.
Komunikace, vedoucí k Paskovské silnici, je celkem v dobrém stavu, stejně jako úsek v prostoru Statku.
Následuje trasa po levobřežní hrázi Odlehčovacího kanálu Ščučí, kde povrch stezky je vysypán struskovou drtí.
Po lávce přes Ostravici se naše cyklostezka napojí na tu stávající na protějším břehu.
Jaké by tato nová cyklostezka měla výhody?
Z hlediska další perspektivy Pilíků značné.V prostoru vodních nádrží by bylo možno zřídit odpočinkové místo vybavené lavičkou, stolem a případně i plochou pro ohniště. Třeba na pozemku parc. č. 476/2 před budovou bývalé čerpačky poblíž řehu nádrže č. 5. Zájemci by měli možnost odpočinku, prohlídky okolí včetně výstupu na „náhorní plošinu“ Pilík 3 a případné vycházky do okolních zalesněných prostor.
Co je třeba vykonat pro realizaci uvedeného záměru? Dvě věci:
1. Získat souhlas OKD
2. Získat podporu Magistrátu města Ostravy, včetně podpory finanční.
22.2.2020 V.S.