Navigace: Vladimír Slavík > Pilíky a sedimentační kanál > 7.10. 2022: Hrabovské listy: Cesta podél Pilíků je opravena

7.10. 2022: Hrabovské listy: Cesta podél Pilíků je opravena

 Hrabovské listy – Cesta podél Pilíků je opravena

Mám vážné problémy s tvrzením, obsaženým  v článku Ing. Dvořáka v říjnovém čísle Hrabovských listů  „Cesta podél Pilíků je opravena“ , a to k úseku, vedoucího  k Pilíkům ze západní strany, ze strany od Mitrovic. Ta je ve správě MOb Hrabová a již dlouho  je téměř neschůdná a nesjízdná.  MOb Hrabová zde jako zodpovědný správce  této  účelové komunikace naprosto selhal.

 Ale nazpět k článku Ing. Dvořáka v říjnových  Hrabovských listech.  Problematická je věta  „Dle požadavku Magistrátu města Ostravy z důvodu ochrany přilehlých stromů byla oprava provedena přírodním kamenivem“.

Pane Inženýre Dvořáku, nešlo  o požadavek, ale o pouhé doporučení pan í Ing. Šenkové z odboru ochrany životního prostředí MMO , které nebyl  MOb Hrabová povinen respektovat.  

Stanovisko Ing. Šenkové  „Předmětný úsek komunikace se nachází  v údolní nivě vodního toku řeky Ostravice s přírodě blízkým charakterem, která je významným  krajinným prvkem (dále jen VKP). Podél komunikace rostou dřeviny, kořenové náběhy zejména velkých stromů mnohdy zasahují do profilu komunikace“ je možno chápat jako  stanovisko  pracovníka odboru ochrany životního prostředí MMO.

Ale jsou  jiná stanoviska, která vyjadřují současné i perspektivní potřeby zde žijících občanů! Vždyť povrch této cesty, vyhovující  krajině  i občanům,   lze vytvořit i z asfaltu!   Důkazem toho je cyklostezka, vedoucí přímo přes  registrovaný Významný krajinný porvek „Na Rybnících“   k  Mítrovicím  (pokračování ul. Bělské), nebo cyklostezka, vedoucí přímo  v údolní  nivě  řeky Ostravice (cyklostezka  Ostrava –Beskydy).  Obě mají povrch asfaltový, který nijak nepoškozuje okolní stromy.

Specialista na ostravské cyklostezky, Ing. Josef Laža,  doporučuje na cyklostezky tohoto typu  ne šotolinu, ale standardní asfaltový povrch. Proč nebyl také zjišťován  při opravě této cesty názor odborníků na cyklostezky?

Občas se namítá, že tmavý asfalt (na rozdíl od světlejšího štěrku) ohřívá vzduch v okolí cesty, což snižuje celkovou pohodu uživatelů.Snadno tomu lze zabránit oboustannou výsadbou stromů. Ty najen vytváří stín, ale mají i další významné ekologické efekty.

Pak je tady  ještě  nezanedbatelný pohled, a to  pohled  ekonomický. Za novou  cyklostezku „z přírodního kameniva“  bylo zaplaceno z obecní pokladny 214 tis. Kč.  Vsadím se o cokoliv, že poměrně brzy  de působením kol  aut rybářů,  a také podkov  koňských kopyt,   vzniknou  výtluky a kaluže. A opět se bude opravovat.

Nakonec mám následující  kritickou poznámku směrem k Ing. Dvořákovi.  V komisi pro výstavbu, dopravu a ekologii  je považován za experta v oblasti dopravy. Proč připustil toto levné a nevhodné řešení  opravy této cesty?  Proč proti tomu neprotestoval?

 Místo toho napsal  „pochvalný“ článek v říjnových  Hrabovských listech: Cesta podél Pilíků je opravena.

Musím  opakovaně tvrdit: „Něco  shnilého je ve státě dánském“.  Ale chovám naději, že v brzy se vše změní,  a  to k lepšímu.

7. 10. 2022     V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma