Statistika návštěvnosti ve 26. týdnu 2023
Ve dnech od 26.6. do 2.7. 2023 měly Hrabovské noviny 342 návštěv. Vysoký počet zobrazení (67) měl článek „Tři lávky přes Ostravici“. Zaslouží si proto reprízu.
Tři lávky přes Ostravici.
Nejstarší lávka vznikla v souvislosti s železniční dráhou Ostrava – Valašské Meziříčí. Úsek z Ostravy do Místku byl uveden do provozu v roce 1871 se zastávkou ve Vratimově. Nedlouho na to v roce 1882 byla postavena ve Vratimově továrna na buničinu. Bylo nutno postavit lávku přes Ostravici, která by sloužila občanům Hrabové k cestě na nádraží a dělníkům z Hrabové do nově postavené vratimovské fabriky. Lávka byla tvořena třemi na sebe navazujícími díly, vyrobenými ze dřeva. Celková konstrukce je zřejmá z fotografie, která je na stránce 85 v publikaci Historie obce Hrabová. Lávka se musela po každé povodni opravovat a často i obnovovat. Finančně se na tom podílela jak obec Hrabová tak vratimovská fabrika. Podrobnosti o této lávce jsou uvedeny jednak v hrabovské kronice, jednak v publikovaných vzpomínkách Viléma Závady. Pěšina k lávce začínala naproti dnešní ulice Na Šajaru a vedla přes Vrbinu až k lávce. Na druhé straně Ostravice vedla pěšina od lávky k nádraží ve Vratimově. Lávka sloužila až do roku 1943, kdy byl postaven most přes Ostravici.
O stavbě lávky u Šídlovce se nezachovalo příliš mnoho písemných informací. Podle pamětníků byla postavena v šedesátých letech minulého století na žádost zaměstnanců NHKG, bydlící na Šídlovci a v Hrabůvce, kteří v letních měsících by rádi vyměnili každodenní dopravu autobusem za jízdní kolo. A bylo jim vyhověno, na stavbě lávky se podílela mostárna NHKG a stavební údržba uvedeného podniku. Ocelová konstrukce lávky slouží dodnes. Pouze při opravě lávky v roce 2014 byly podlažní dřevěné fošny nahrazeny ocelovým roštem. Tehdy již existovala cyklostezka Ostrava – Beskydy a využití lávky se podstatně zvýšilo.
Nejmladší lávka na jihu Hrabové pochází z roku 2016. Na nákladech 12 mil. Kč se podílelo rovným dílem město Ostrava, město Vratimov a MOb Hrabová. Ke stávajícímu potrubnímu mostu , nesoucí kyslíkovod, byly oboustranně připevněny ocelové lávky o šířce 1,5 m. Spojení s okolním terénem zajišťují zešikmené nájezdové rampy. Obě lávky včetně šikmých nájezdů jsou vybaveny ocelovými rošty, a chůze i jízda na jízdním kole je po nich velmi příjemná. Stavba této lávky byla vyvolána již existující cyklostezkou Ostrava – Beskydy, lávka měla umožnit napojení městské cyklostezky, vedoucí přes Hrabovou, na uvedenou trasu. Bohužel, stále chybí propojení mezi lávkou a městskou cyklostezku, označenou písmenem „P“. Ta končí u restaurace Ve Dvoře na jižním konci Hrabové.
3. 7. 2023 V.S.