Navigace: Vladimír Slavík > (Statistika návštěvnosti HN) > Statistika návštěvnosti HN ve 26. týdnu 2023

Statistika návštěvnosti HN ve 26. týdnu 2023

Statistika návštěvnosti ve 26. týdnu 2023

Ve dnech od 26.6. do 2.7. 2023 měly Hrabovské noviny 342 návštěv. Vysoký počet zobrazení (67) měl článek „Tři lávky přes Ostravici“.  Zaslouží si proto reprízu.

Tři lávky přes Ostravici.

Nejstarší  lávka  vznikla v souvislosti s železniční dráhou Ostrava – Valašské Meziříčí. Úsek z Ostravy do Místku byl  uveden do provozu v roce 1871 se zastávkou ve Vratimově. Nedlouho na to v roce 1882 byla postavena ve Vratimově továrna na buničinu.  Bylo nutno postavit lávku přes Ostravici, která  by sloužila občanům Hrabové k cestě na nádraží a dělníkům  z Hrabové  do nově postavené vratimovské fabriky.   Lávka byla tvořena třemi na sebe navazujícími díly, vyrobenými ze dřeva.  Celková konstrukce  je zřejmá z fotografie, která je na stránce 85 v publikaci Historie obce Hrabová.  Lávka se musela po každé povodni  opravovat  a často i obnovovat. Finančně se  na tom podílela jak obec Hrabová  tak vratimovská fabrika. Podrobnosti o této lávce jsou uvedeny jednak  v hrabovské kronice, jednak v  publikovaných vzpomínkách Viléma Závady. Pěšina k lávce začínala naproti dnešní ulice Na Šajaru a vedla přes Vrbinu až k lávce. Na druhé straně Ostravice vedla pěšina od lávky k nádraží ve Vratimově.  Lávka  sloužila až do roku 1943, kdy byl postaven  most přes Ostravici.

O stavbě lávky u Šídlovce se nezachovalo příliš mnoho  písemných informací.  Podle pamětníků byla postavena  v šedesátých letech minulého století na žádost  zaměstnanců  NHKG, bydlící na Šídlovci a v Hrabůvce, kteří v letních měsících by rádi vyměnili  každodenní dopravu autobusem za jízdní kolo. A bylo jim vyhověno, na stavbě lávky se podílela mostárna NHKG   a stavební údržba uvedeného podniku. Ocelová  konstrukce lávky slouží dodnes. Pouze při opravě lávky v roce 2014 byly   podlažní dřevěné fošny  nahrazeny ocelovým roštem. Tehdy již existovala  cyklostezka  Ostrava – Beskydy  a využití lávky se podstatně zvýšilo.

Nejmladší  lávka na jihu Hrabové pochází z roku 2016. Na nákladech  12 mil. Kč se podílelo rovným dílem město Ostrava, město Vratimov a MOb Hrabová. Ke stávajícímu potrubnímu mostu , nesoucí kyslíkovod,  byly oboustranně připevněny ocelové lávky o šířce 1,5 m. Spojení s okolním terénem zajišťují zešikmené nájezdové rampy.  Obě lávky včetně šikmých  nájezdů jsou vybaveny ocelovými  rošty, a chůze i jízda na jízdním kole je po nich velmi příjemná.  Stavba této lávky byla vyvolána již existující  cyklostezkou  Ostrava – Beskydy, lávka měla umožnit napojení  městské cyklostezky, vedoucí  přes Hrabovou,  na uvedenou trasu. Bohužel, stále chybí propojení mezi lávkou a městskou cyklostezku, označenou písmenem „P“. Ta končí u restaurace Ve Dvoře na jižním konci Hrabové.

3. 7.  2023     V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma