Navigace: Vladimír Slavík > Územní plán > 18.6.2014: Územní plán Hrabové

18.6.2014: Územní plán Hrabové

                        Územní plán Hrabové.

 

            První územní plán Hrabové byl zpracován v r. 1994. Přípravě byla tehdy věnována velká pozornost, občané mohli podávat k návrhu své připomínky. Rovněž Hrabovské listy podrobně informovaly o tomto základním dokumentu rozvoje obce.

            Tento územní plán byl velmi podrobný a ne vše  se podařilo během uplynulých dvaceti let realizovat.

            Počítalo se s dostavbou objektů občanské vybavenosti na Šídlovci a podél Paskovské v okolí kostela. Za nevyhovující byla v té době považována síť maloobchodů a služeb.

             Blízkost supermarketů a velmi dobré dopravní spojení s Hrabůvkou dřívější situaci zcela změnilo. Provozování většího počtu drobných obchodů a provozoven v samotné obci  mimo Šídlovec se ukázalo jako nereálné a možná i zbytečné.

            „Pro rekreační a sportovní účely je určeno území v oblasti Pilíků po jeho rekultivaci a v prostoru, který vznikne po odstranění a rekultivaci struskového odvalu Vítkovických železáren včetně náspu železniční vlečky na levém břehu Ostravice. Za předpokladu zlepšení čistoty vody v Ostravici by bylo v tomto prostoru možno obnovit původní ráz krajiny s rozsáhlým využitím tohoto území pro sport a rekreaci“.

            Skutečnost v r. 2014: Oblast Pilíků ani zdaleka není vhodná pro rekreační a sportovní účely. Voda je špinavá a pro koupání a vodní sporty nepoužitelná. Stromy, keře a zatravněné plochy nikdo neudržuje, vznikají zde skládky odpadků.  Prostor je obtížně přístupný, komunikace jak od Paskovské ulice tak od Místecké jsou ve velmi špatném stavu, zvláště po deštích.

            Na ploše po struskovém odvalu u Ostravice včetně vlečky se nepodařilo obnovit původní ráz krajiny a tento prostor je za současného stavu pro rekreační a sportovní účely nepoužitelný.

            „Významná změna se chystá v oblasti dopravy, a to prodloužení ulice Mostní až na Místeckou. Toto prodloužení umožní snížit dopravní zatížení ulice Paskovské, které je neúnosné a významně poškozuje prachem, hlukem a exhalacemi a otřesy životní prostředí v rozsáhlé části obce. Přínosem bude i nové přemostění Ostravice a napojení průmyslových objektů o oblasti TAJGY přímo na ulici Frýdeckou, neboť se tím převede nákladová doprava z těchto podniků zcela mimo Hrabovou. Po dostavbě Nové Krmelínské /vyústí na Plzeňskou v Nové Bělé/ se sníží i dopravní zátěž stávající ulice Krmelínské“.

            Skutečnost v r. 2014: Prodloužení Mostní se doposud nepodařilo uskutečnit. Ať jsou příčiny tohoto stavu jakékoliv, jde o velký dluh veřejné správy ve vztahu k občanům Hrabové. Nutno poznamenat, že vliv městského obvodu na realizaci této akce je minimální.

            Zmiňované nové přemostění Ostravice v prostoru Tajgy se ukázalo jako nadbytečné, nikdo si již na ně v uplynulých letech již nevzpomněl. Prodloužení Krmelínské splnilo svůj účel a určitě významně snížilo dopravní zátěž v oblasti Krmelínské ulice.      

            V květnu letošního roku schválilo Zastupitelstvo města Ostravy nový územní plán, kde má své místo i Hrabová.

            Na rozdíl od r. 1994 neproběhla v Hrabové žádná diskuse s občany o novém územním plánu. Informace o tomto důležitém dokumentu nebyly zveřejněny ani v Hrabovských listech. Je to škoda, občané by měli vědět, co se bude dít v jejich obci na úseku dopravy,  veřejné zeleně, občanské vybavenosti, kde se počítá s výstavbou nových rodinných domů apod.

            Z publikovaných údajů  lze zjistit, že na území Hrabové se počítá v budoucích letech s rozsáhlou výstavbou rodinných domů. Pro tuto je určeno 20 ploch na různých místech obce o celkové ploše 63 ha. Největší plochy jsou v oblasti Tajgy (8 ha) a mezi ulicemi Na luhu a Šlejharovou (10 ha).

            Území pro lehký průmysl jsou situovány do průmyslové zóny a do prostoru Tajgy.

            V územním plánu je zakreslena trasa tzv. jižní tangenty, která napojuje Ostravu na dálniční síť z jižní strany města. Je umístěna jižně od Statku, vede po levém břehu Ostravice a je napojena mostem na Frýdeckou. Zajímavý je koridor severně od Pilíků, kde se v budoucnu počítá s železniční vlečkou mezi překladištěm kontejnérů v prostoru bývalého dolu Paskov a proůmyslovou zónou Hrabová.

            Mezi protipovodňová opatření patří zvýšení kapacity o zvýšení hrází koryta potoka Ščučí  od Paskovské ulice k ulici Místecká.

            Závěr: V budoucnosti Hrabová dále bude ztrácet svůj dřívější venkovský charakter a stane se typickým předměstím Ostravy. Památkou po minulých časech zůstane prostor  t. zv. Rybníků, který si i v budoucnu udrží režim významného krajinného prvku.

 

            18.6.2014. V.S.

 

 

 

 

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma