Zamyšlení nad „Zkapacitněním odlehčovacího kanálu Ščučí“
Na úřední desce MOb Hrabová bylo dne 13. 12. 2023 zveřejněno stavební povolení na stavbu „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“, vydané odborem stavebně správním ÚMOb Hrabová. Vztahuje se na úpravy stávajících komunikací, mostů a hospodářských přejezdů, vyvolanými úpravami koryta odlehčovacího kanálu. Stavební povolení pro úpravy koryta vodního kanálu vydal MMO – OOŽP dne 26. 5. 2023. Čeká se ještě na stavební povolení na nový most na Paskovské ulici. Vydá ho v nejbližších dnech odbor dopravy MMO. Veřejnou zakázku na zhotovitele stavby pak má vyhlásit ministerstvo financí. Celkové náklady na tuto stavbu se odhadují na 130 –140 mil. Kč.
S blížícím se zahájením uvedené stavby roste počet (pro mne) nejasných otázek.
Především je to stanovení kapacity odlehčovacího kanálu. Na vtoku do řeky Ostravice se zvyšuje na 23 m/3/sec. Proč ne na 20 nebo 25 m/3/sec? Jde o kapacitu pro „stoletou“ vodu? Nikde to není vysvětleno. Pak je zde problém budoucího připojení potoka ZYF na potok Ščučí. Aby to bylo možné, zvyšuje se kapacita kanálu od km 1,743 na 17 m/3/sec. Potok ZYF a následně potok Ščučí mají odvádět srážkové vody z Průmyslové zóny, rozšířené v budoucnu na území Nové Bělé. Tam ale s tímto záměrem nesouhlasí, a nelze očekávat změnu tohoto stanoviska. Jde zde o finanční náklady: i sebemenší změna rozměrů kanálu znamená významné zvýšení nebo snížení nákladů.
Pak je zde ještě několik dalších nejasností:
1) Upravený kanál bude v km 0,105 překlenut mostem. Povede po něm komunikace, navazující na levobřežní hráz řeky Ostravice. Proč bude povrch této komunikace v délce 108 m z drahého asfaltového betonu? Vždyť stavba zmiňované „související cyklostezky Statek, Mostní“ byla magistrátem města v roce 2017 zamítnuta.
2) Pro potřeby stavby v úseku od ústí do řeky Ostravice k novému mostu na Paskovské ulici se počítá s využitím stávající soukromé komunikace společnosti Equicentrum, vedoucí po pravém břehu kanálu. Po ukončení stavby se tato komunikace opraví s vynaložením značně vysokých nákladů. Mimo to se během stavby pravděpodobně poškodí vzrostlé dřeviny, které rostou kolem této soukromé cesty již 30 let. Proč se pro vybudování dočasné obslužné komunikace nepoužijí po dohodě s Povodím Odry pozemky na opačné straně kanálu?
3) V souvislosti se stavbou se má navýšit místní komunikace K Piíkům, a to v úseku od nového mostu na km 1,220 až po křižovatku s bezejmennou cestou. Jde o část frekventované městské cyklostezky s označením „P“. Proč má být její povrch ze štěrku, a ne z trvanlivějšího a bezprašného asfaltového betonu? Proč se nenavyšuje tato místní komunikace i na opačné straně mostu?
Závěrečná poznámka: Chápu složitost přípravy této stavby, na které se podílí mimo stavebníka (s. p. Diamo) i odbory magistrátu města Ostravy a stavebně správní úřad MOb Hrabová. Obávám se, že po ukončení této stavby bude zpochybňována její potřebnost a kritizováno technické řešení některých stavebních objektů. A to možná i oprávněně.
Čtvrtek, 21. prosince 2023 V.S.