Řeka Ostravice v roce 1949
Bylo mi tehdy 14 let a bydleli jsme na Šídlovci. O prázdninách většina dětí zůstávala doma. Při dobrém počasí se vyjíždělo na výlety do nejbližšího okolí. Dopravním prostředkem u kluků i děvčat bylo jízdní kolo.
Na Ostravici za účelem koupání se jelo po dnešní Mlynářské a dále po pěšince kolem potoka „Dunaj“ a ž k železnému mostu. Tam začínala Vrbina. Rostly zde vesměs listnaté stromy, jako olše, duby, lípy buky a habry. Mezi nimi různé keře, hlavně šípky a ostružiny. Bylo tam několik palouků s jemným říčním pískem. Na nich jsme se usídlili, rozložili „deky“ a vyrazili se koupat.
Tehdejším „koupalištěm“ byl Starý splav. Po kluzkých fošnách jsme se opatrně přiblížili až na okraj a pak následoval skok „po hlavě“ do hluboké vody. To se opakovalo mnohokrát. Zpestřením koupání byl pobyt za vodní clonou splavu.
V poledne jsme snědli svačinku a pokračovali v zábavě. Někdy se rozdělal i ohníček a opekával suchý chleba. Někdy i žabí stehna a drobné rybičky. Dnešní špekáčky tehdy neexistovaly.
K večeru jsem se vypravili nazpět do svých domovů. Někdy i dříve. To tehdy, kdy se zhoršilo počasí.
Vzpomněl jsem si na tyto zážitky při současné diskusi o plánované Jižní tangentě. Její trasa vede přes bývalou Vrbinu.
Pochopitelně dnes ani Vrbina ani Ostravice není rekreační zónou Hrabové. Ale nic není vyloučeno. Umím si představit v budoucnu takovou úpravu řeky Ostravice, že zde vznikne rekreační zóna s možností koupání, vodních sportů a odpočinku. Možná i písečná pláž. Základem je dostatek čisté vody, a ta zde nyní existuje.
Ale po vybudování Jižní tangenty budou tyto možnosti nenávratně ztraceny. Silniční násep o výšce cca 4 m oddělí navždy řeku Ostravici od Hrabové. Také zanikne i cyklostezka, spojující přes lávku s kyslíkovodem oba břehy řeky.
Má tato situace řešení? Ano, má. Je nutno vyvinout veškeré úsilí k tomu, aby se trasa Jižní tangenty přesunula na protější břeh Ostravice.
21. 8. 2019 V.S.