Navigace: Vladimír Slavík > Výstavba a doprava > 5.12.2018: Garáže v okolí Šídlovce

5.12.2018: Garáže v okolí Šídlovce

Problematika garáží v okolí Šídlovce

Že tyto nevzhledné stavby v okolí Šídlovce nejsou žádnou architektonickou ozdobou naší obce, to je každému jasné.

Vznikaly postupně,  a ve své době byly nezbytné.   Pokusím se to přiblížit současné generaci tímto komentářem:  

Někteří  movitější občané Hrabové nebo Hrabůvky si  v roce cca 1960 koupili auto.  Nebyl to leckdo, většinou šlo o příslušníky tehdejších „horních vrstev“.

V oné době  bylo nutno ihned po zakoupení auta se postarat  o vlastní  garáž, která by chránila tehdejší auta  proti povětrnostním vlivům. Jejich karosérie velice snadno rezavěly.   A také pro provádění údržby a oprav. Tyto práce si většinou majitelé aut dělali sami, protože servisy a opravny aut, přístupné veřejnosti,  tehdy ještě neexistovaly .

Takže postupně se postavilo v okolí Šídlovce cca 270 garáží, každá o ploše asi 20 m/2.  Zpočátku se stavělo na pozemních ve vlastnictví VŽKG, později na pozemcích ve vlastnictví města Ostravy.

 Postupem času se některé z  těchto parcel prodaly majitelům garáží, ale ne všechny. Takže dnes jsou majetkoprávní poměry vlastníků  těchto garáží velmi složité.

Dnes, s podhledu začínajícího 21. století, by bylo jistě žádoucí tyto nevzhledné stavby odstranit a  na takto vzniklých plochách vysadit zeleň. Nebo jiné objekty, potřebné současným obyvatelům  Šídlovce. Třeba  parkoviště aut a vyřešit tak jejich parkování  uvnitř sídliště.

Ale jak toho dosáhnout? Jde o složitou záležitost, která dříve nebo později se musí řešit. Domnívám se, že nastala doba, kdy je žádoucí začít o tom alespoň diskutovat.

Tedy  především  provést solidní rozbor nynějšího  stavu. Zjistit, kolik garáží je ve  vlastnictví místních občanů, kolik  ve vlastnictví „cizinců“ převážně z Hrabůvky,  jaké jsou počty majitelů pozemků garáží  ve správě Hrabové a soukromých osob. Kolik garáží slouží svému původnímu účelu a kolik k účelům jiným. Třeba jako sklady různých komodit pro různé účely.

 Garáže,  stojící na pozemcích ve vlastnictví  SMO (nevím, kolik jich je) by mohly být prvními objekty, určené k likvidaci. A to třeba  cestou promyšleného zvyšování nájmu.  Pokud bych měl  povinnost řešit tento problém, asi bych začal zde. Ale nechci radit současným zastupitelům.

V každém případě současné „řetězce“ garáží  kolem Šídlovce nejsou ani esteticky ani z jiných důvodů únosné.  Možná nastal čas zahájit o tomto problému seriózní diskusi.

 

5.  12. 2018    V. S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma