Navigace: Vladimír Slavík > Výstavba a doprava > 8.2. 2023: Z archivu HN: Oprava příčnice

8.2. 2023: Z archivu HN: Oprava příčnice

 Z archivu HN: Oprava příčnice

Příčnicí byla dříve v Hrabové nazývána  východní hráz rybníků  Nový a Starý Hurt, Šajar, Nový a Starý Krašický a Bezděk. Začátek hráze byl u rybníka Pilík a konec  u dnešní  Poplužní ulice. Sloužila i jako polní cesta.  Dnes má název  „K Pilíkům“ ,  její délka je 1200 m, z toho  400 m vede územím  významného  krajinného  prvku  „Na rybnících.“ Jedná se o úsek od ulice Bělská  po propustek přes Ščučí. Má stále původní povrch a původní vegetaci, která je tvořena lípami, duby, olšemi a břízami.    Její sjízdnost je obtížná, jsou zde výmoly a nerovnosti a po dešti bláto a louže.

V tomto roce se má místní komunikace „ K Pilíkům“ opravovat. Počítá se s nákladem  2,5 mil. Kč a v některých místech bude tato MK opatřena veřejným osvětlením a  dešťovou kanalizací.

 Ing. Faicová požádala odbor ochrany přírody MMO  o doporučení, jak opravit úsek, vedoucí přes významný krajinný prvek.

 Úkolu se ujala Ing. Zuzana Šenková z uvedeného odboru a její doporučení jsou následující:

-Realizovat pouze místní opravu výmolů dosypáním kameniva tak, aby nedošlo k poškození  a přisypání pat kmenů stromů.

-K opravě použít výhradně přírodní kamenivo, nepoužívat kamenivo obalované asfaltem.

-Práce provádět ručně či s použitím drobné mechanizace.

-Skladovací plochy či zařízení staveniště umístit mimo území významného krajinného prvku.

-Doporučuje se ochránit po dobu opravy kmeny stromů ochranným bedněním a  vyvázáním spodních větví.

Účelem těchto doporučení je ochrana vegetace.  Ale takto provedená oprava přinese následující problémy:

Uvedený úsek je součástí  oblíbené cyklistické trasy od Šídlovce k restauraci Ve Dvoře. Trasa je hojně využívána cyklisty a koloběžkáři také proto, že souběžná silnice Paskovská je přetížena auty a pro cyklisty nebezpečná Od restaurace Ve Dvoře trasa pokračuje  za cyklotrasu Ostrava – Frýdek Místek, vedoucí po pravém břehu Ostravice.

 Pro cyklistické trasy je ideálním povrchem asfalt.  Ale  ten úřednice z magistrátu  z důvodu ochrany přírody na cca  400 m této cesty nedoporučuje. Přitom nedaleko je cyklistická trasa, s asfaltovým povrchem, dokonce o délce  1,5 km.  Míním tím pokračování MK Bělské směrem k Mitrovicím. Je rovněž v prostoru VKP a okolní vegetaci asfalt nevadí.

Poslal jsem paní Ing. Šenkové dotaz, zdali existují odborné studie o škodlivosti asfaltu ve vztahu k vegetaci. Napsal jsem také o významném rozmachu cyklistiky, o rostoucí oblíbenosti koloběžek a kolečkových bruslí.  Obdržel jsem obsáhlou odpověď o významu zákona č. 114/1992 Sb., o nezbytnosti provzdušnění a vsaku srážkových vod v kořenovém prostoru stromů.

 Podle názoru  Ing. Šenkové stačí pro cyklisty v prostoru Hrabové jedna cyklostezka, a to již zmíněná meziměstská cyklostezka podél pravého břehu Ostravice.  Pokud jde o koloběžky a kolečkové brusle,  napsala mi, že existuje v  Ostravě  řada okruhů, speciálně určených pro in-line brusle či skateboardy.

A co na to  starosta a tajemník MOb Hrabová?  V plném rozsahu respektují doporučení  Ing. Šenkové. Je to  pohodlnější, než vyslovit nesouhlas s argumenty úřednice odboru ochrany přírody  MMO.  A mohli by? Určitě my mohli, a dokonce měli.  Ale proč by si komplikovali život?

23. 5. 2022     V.S.

Aktuální komentář HN: Oprava „příčnice“ se v roce 2022 neuskutečnila. Prozatím není jasné, zda se uskuteční  v roce 2023. Pokud ano, pak by měla mít parametry cyklostezky. Bylo by proto vhodné prodiskutovat technologii její  opravy i s příslušnými odborníky na tento způsob dopravy z organizace MAPPA. To proto, že  jízdní kola, koloběžky a podobné dopravní prostředky jsou stále oblíbenější, a jízda po cyklostezce s výmoly a kalužemi není příjemná ani bezpečná, zejména pro děti.

 

8. 2. 2023    V.S.

 

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma