Navigace: Vladimír Slavík > Výstavba a doprava > 9.9.2017: Dva můstky

9.9.2017: Dva můstky

Dva můstky.

Správně bych měl místo slova „můstek“ uvést slovo „propustek“.  Ale lépe mi zní slovo můstek,  tedy malý most.

Na ten první jsem narazil při své nedávné procházce po ulici Ve Stromoví. Klene se nad  Šídloveckým  (Lesním?) potokem.   Upoutal mou pozornost tím, že má dost poničené zábradlí. V tu chvíli jsem si uvědomil, že o tomto objektu je zmínka na webu Hrabové, a sice v nové záložce „Zakázky malého rozsahu“ pod názvem „Rekonstrukce propustku na ulici Ve Stromoví“.

Na tomto webu jsem se dozvěděl , že „Propustek je v nevyhovujícím stavebně-technickém stavu, bude odstraněn a nahrazen novým objektem na stejném místě“.

Již to nebude propustek, ale most, jelikož bude mít kolmou světlost větší než 2,0 m. Nebude již betonový, ale ocelový.  Vysoutěžená  cena zakázky  je včetně DPH  1. 933 tis. Kč.

Čistě se zvědavosti jsem si tento můstek podrobně prohlédl a dokonce pořídil několik snímků do svého osobního archivu.  Nenašel jsem na něm žádné větší  známky poškození (mimo zábradlí). Ale nejsem odborník na mosty a tento propustek má zřejmě skryté vady, které vyžadují jeho úplnou výměnu.

Zaujaly mě jeho téměř 2 m široké boční  opěrné pilíře. Asi  tehdejší projektanti měli obavy, aby vodní  proud  zdejšího potůčku je časem nenarušil. Jeho zhotovitelé  použili kvalitní beton, boční pilíře jsou skoro „jako nové“.

Ještě jsem provedl přibližný propočet kubatury betonových konstrukcí a vyšlo mi číslo 50 m/3. Můj odhad  současné ceny 1 m/3 betonu se vším všudy  je maximálně  10 tis., takže celková cena můstku dle původního provedení  mi  vychází  v současných cenách  zhruba na cca 500 tis. Kč.  K  tomu cca 300 tisíc na demolici.

Konzultoval jsem tuto problematiku se svým příbuzným, který pracuje ve stavebnictví. Vysvětlil  mi  nynější složitosti při zadávání veřejných zakázek a k mému  překvapení  mi sdělil, že cenu cca 2 mil. Kč  považuje v dnešní době za přiměřenou. Za menší peníze by se velmi obtížně hledala stavební firma, ochotna tuto zakázku realizovat.

Druhým podobným objektem v blízkosti mého bydliště je můstek přes  Ščučí na konci hráze a lesní cesty, vedoucí kolem Pilíků směrem k Mitrovicím.  

Zde je situace úplně jiná, téměř katastrofální.  A to i z pohledu laika. Spodní část betonových pilířů zcela chybí, asi byly zhotoveny z nekvalitního betonu a časem se beton rozdrolil. Je jen otázkou času, kdy tento můstek spadne. A přitom po něm  jezdí  svými auty nic netušící rybáři.  Dokonce po něm jezdí  i nákladní auta, přivážející  jednou ročně do vodních nádrží ryby. Dopravní značení této komunikace to umožňuje.  I zde jsem si pořídil fotodokumentaci.

Kdo by asi nesl zodpovědnost za tento můstek v případě jeho zřícení pod tíhou auta?  Situace je zde velmi složitá.  Můstek na rozhraní katastrů Hrabové a Novém Bělé a není zcela  zřejmé,  kdo za něj zodpovídá.  Pokud by (nedej bože)  nastalo jeho zřícení s následnou škodou, měl by případný soud velmi těžkou situaci. Asi by neobstála výmluva, že obnova tohoto můstku se plánuje při připravované stavbě  „Zkapacitnění odlehčovacího kanálu Ščučí“.

Takže máme v jižní části Hrabové dva můstky, jeden (ten relativně dobrý) se bude obnovovat a ten špatný (možná také na území Hrabové)  je stále v používání.

9. 9. 2017    V.S.

 

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma