Naše obec (92)
Zasedání obecního výboru 26. ledna 1913.
Přítomno 14 členů. Schůzi řídil starosta Ludvík Staněk, zapisoval Fr. Bartoník.
-Projednány obecní účty za rok 1912. Byly vyloženy po zákonitou dobu na obecní tabuli a nebyly k nim připomínky. Účty byly podrobně prozkoumány revizory a jejich předseda p. Jan Vogt prohlásil, že nebyly zjištěny žádné závady. Vydání za rok 1912 obnášelo 13 149 K, příjmy byly 10 230 K. Schodek činí 2 919 K a bude uhrazen půjčkou, poskytnutou p. starostou. Odsouhlašen úrok z této půjčky ve výši 5 %. Schodek bude uhrazen během roku 1913 ze státní subvence 3 000 K za nový hřbitov, zvýšeným výběrem výčepní daně z lihových nápojů o 500 K a z kostelního fondu, ze kterého má Hrabůvka převést na Hrabovou asi 400 K.
V záložně je uloženo 1 000 K na fondu pro úpravu břehů Ostravice, 1 984 K na fondu chudinském, na jmění kmenovém 2 404 K a na fondu pro stavbu kostela 6 139 K.
-Zemřelé Kláře Držonkové budiž bezplatně věnována hrobka č. 4 na ploše DI že jako vděk za to, že byly od ní velmi levně zakoupeny pozemky pro stavbu hřbitova. Současně se výbor usnáší, aby bývalému starostovi a dlouholetému členu výboru panu Fr. Pajorkovi v případě jeho úmrtí bylo bezplatně poskytnuto místo hrobku na ploše A II.
-Na dopis Hospodářského spolku ostravského ve věci zřízení el. proudu bude odpovězeno, že obec Hrabová se zúčastní připravovaného jednání.
-Na dopis ředitelství vítkovických železáren o stavbě mostu přes Ostravici usneseno vyslat delegaci ku c.k .expozituře do Frýdku s požadavkem, aby byl most zakrlen do plánů regulace Ostravice. Vítkovický závod zamýšlí v místě budoucího mostu postavit pro své potřeby nový jez.
Komentář HN: Hned na počátku roku se projednal „Závěrečný účet“ za uplynulý rok. V nynější době se tak obvykle děje až v květnu nebo v červnu. Účty byly dříve kontrolovány místními revizory, nyní mimo finanční výbor zastupitelstva je kontrolují i odborní auditoři. Dříve i nyní jsou schvalovány samosprávným orgánem. V případě Hrabové před 100 lety 18-ti členným obecním výborem, nyní 15-ti členným zastupitelstvem. Značný rozdíl je ve způsobu zpracování tohoto dokumentu. Dříve to byla povinnost starosty, nyní se na tom podílí v případě Hrabové 5 úřednic z odboru financí a správy majetku.
25.11.2020 V.S.