Pro tento článek použiji písemné materiály, které se uchovaly v našich kronikách a ve vzpomínkách pamětníků.
Pamětní kniha obce Hrabové II – Rok 1939:
Fr. Studnář- čestný občan Hrabové: Pan vládní rada František Studnář vycházel vždy a za každých okolností obci Hrabové vždy vstříc, měl porozumění pro její potřeby a staral se všemožně o její rozkvět po všech stránkách. Ať již to byla finační podpora při různých obecních podnicích, podpora nezaměstnaného dělnictva, zlepšení bezpečnosti a celkového rozkvětu obce nebo kladení základů pro další rozvoj. Mezi nejdůležitější akce patřila stavba mostu přes Ostravici. Stavbou mostu a nové cesty k němu učiněn bude konec dopravním nesnázím při chůzi vrbinou a hledáním brodů přes řeku. Co se tu dříve přihodilo neštěstí, vůbec nejde vypočítat. Při povodních a po nich bývalo spojení se Závodím a s nádražím ve Vratimově úplně přerušeno, dělníci nemohli mnohdy ani do práce. Diplom včetně opisu těchto řádek z obecní kroniky odevzdala p. vládnímu radovi deputace, kterou tvořili starosta obce Karel Bartušek a radní Emil Nováček a Fr. Mikolajek.
Publikace „Sedm století obce Hrabová“ – str. 29:
Na poradě Okresní správy politické v Moravské Ostravě 26. února 1928 byla sice uznána nezbytnost stavby mostu v Hrabové, projekt však byl odložen. Definitivně bylo o jeho stavbě rozhodnuto v r. 1939. Stavba byla realizována v r. 1942.
Vzpomínky Antonína Adámka ( vit Hrabova.info, díl 4/4 z 18.12.2016):
Pamětník vzpomíná na poradu na ostravské radnici ve věci stavby mostu, které se jako zástupce Hrabové zúčastnil. Starosta Ludvík Duhan nemohl, jelikož měl směnu ve Vítkovických železárnách. Ant. Adámek uvádí: Na to jsem musel poslouchat projevy odporu proti účasti na stavbě mostu od přítomných zástupců vratimovské továrny na buničinu, tamní obce i okresu frýdeckého. Okresní hejtman ostravský prohlásil, že mostu je nutně zapotřebí a že okresní zastupitelstvo už potřebnou částku odhlasovalo. Dále projevila souhlas ostravsko-frýdlantská dráha, uhelné doly a zástupci Vítkovických železáren kteří navrhovali stavbu mostu a závodního jezu na jedněch základech.
Tyto vzpomínky se vztahují zřejmě k období 1920-31, kdy byl starostou v Hrabové Ludvík Duhan. Stavba se neustále pod různými záminkami odkládala a k její realizaci došlo až mnohem později, v r. 1942.
Pamětní kniha obce Hrabová II, rok 1942 ( dodatečný zápis kronikáře Zd. Olivy z r. 1955):
6.1.1942: Započato bylo se stavbou pomocného dřevěného mostu přes Ostravici u nového jezu, náležejícímu Vítkovickým železárnám.
20.1.1942: Nákladní auta začala dovážeti materiál pro stavbu mostu.
31.3.1942: Železná konstrukce mostu byla dohotovena. Zbývá ještě zříditi jízdní dráhu a chodník.
10.10.1942: Nový most přes Ostravici byl slavnostně otevřen. Otevření provedl vrchní starosta Mor. Ostravy Emil Beyer.
Komentář HN: Podle vyprávění pamětníků byl hlavním důvodem zřízení mostu v r. 1942 strategický význam Vratimovské celulosky, vyrábějící důležitou surovinu pro válečný průmysl Velkoněmecké říše. Jelikož v této fabrice pracovalo mnoho zaměstnanců z Hrabové a okolí, bylo nezbytné zajistit řádné dopravní spojení přes Ostravici i v době povodní. Dalším důvodem pro stavbu mostu bylo spolehlivé spojení s Moravskou Ostravou prostřednictvím železnice se zastávkou ve Vratimově. I na tom měla tehdejší státní moc zájem, vždyť Ostravsko byla důležitá průmyslová oblast. Most byl silně poškozen na konci války v dubnu r. 1945, ale opět uveden do provozu ještě téhož roku.
20.12.2016 V.S.