V této části kroniky je popsán vznik a postupná výstavba Šídlovce. Opět jsou zdůrazněny specifické okolnosti vzniku starší části tohoto sídliště, určeného převážně pro zaměstnance Vítkovických železáren německé národnosti. Tomu odpovídala i architektura bytových domů. Z některých poznámek kronikáře jsou patrné komplikace, které tento cizorodý prvek do života obce vesnického charakteru přinesl.
Velký počet dětí si po válce vynutil, aby se vyučovalo na různých místech obce, dokonce i v „heraklitovém baráčku“ na hřišti. I já jsem dochodil střední školu v dřevěném přístavku, který byl nouzově postaven na místě dnešního parkoviště za budovou ÚMOb.
V r. 1957 byla dokončena stavba nové školy. Její slavnostní otevření se uskutečnilo 15. prosince. V kronice je zmínka o stavbě mateřské školy na dnešní ulici V. Huga. Pokud jsou tyto údaje správné, byla postavena v letech 1950 - 1951 současně s budovou tržnice. Již tehdy byla v provoze školka „v úřednických bytech“ ve středu sídliště.
Nejasná je poznámka o „Družinách mládeže“, kde se také dočasně vyučovalo. Dokonce tam mělo být 5 tříd. Snad šlo o dnešní Dětský domov.
Zástavba proluk s objekty občanské vybavenosti ( restaurace, obchody, zdravotní středisko) se uskutečnila cca v r. 1956.
V této kapitole je podrobně popsána povinnost učitelů a učitelek zúčastňovat se veřejného života. Byla to doslova existenční nutnost, v dnešní době zcela nepochopitelná.
Opět je popisována bohatá kulturní a sportovní činnost, i když ne tak rozsáhlá, jako v předešlých letech. Přesto počty účinkujících a návštěvníků těchto akcí jsou až neuvěřitelně vysoké. Zajímavá informace je o pořádání filmových představení pro děti na Šídlovci. Kde asi?
Úsměvná je poznámka o začátku motorizace a o problémech s garážováním aut. Tehdejší nutnost garážování byla dána především snahou majitelů o ochranu aut před počasím (karoserie snadno rezavěly) a nutností častých oprav a údržby, které se prováděly snadněji v zakrytém a uzamčené prostoru. Mnozí motoristé v zimě vůbec nevyjížděli a a auta musela mít svou bezpečnou garáž.
Kompletní text této části kroniky je v příslušné záložce Hrabovských novin.
8. 9. 2015. V.S.