Dnes tento termín již nikomu nic neříká. Ale před cca 100 lety byly tyto lávky pro část obyvatel Hrabové velmi důležité. Zvláště pro ty, kteří využívali železniční zastávku ve Vratimově pro jízdu do Ostravy a Místku, pro desítky dělníků pracujících ve vratimovské celulozce, pro děti, které chodily do školy do Vratimova a pro sedláky, kteří měli za řekou svá pole.
Lávky byly umístěny cca 300 m od současného mostu proti toku Ostravice. Chodilo se na ně z Paskovské kolem tehdejšího zahradnictví pana Nohla naproti ulice Na Šajaru. Pěšinka přes vrbinu k lávce byla dlouhá asi 400 m.
Lávky se říkalo proto, že přechod byl tvořen třemi na sebe navazujícími díly (viz obr.č.1). Protože podpěry musely být uloženy přímo v řečišti, byla lávka často při déle trvajících deštích poškozována zvětšeným vodním proudem. V obecní kronice je o tom mnoho zpráv:
1.7 – 13. 7. 1913: Řeka Ostravice se opět rozvodnila a nadělala mnoho škod. Lávka byla znovu zbořena a následkem dlouho trvající velké povodně nemohla být opravena.
18. 8. 1913: Řeka Ostravice se opět rozvodnila a nově zhotovená lávka se znovu rozbořila.
11. 1. 1923: Plujícími ledy byly částečně poškozeny lávky. Pro přechod byly narychlo opraveny.
9. 3. 1923: praveny byly lávky za obnos 2. 150 Kč, dřevo k opravě darovala továrna na celulózu ve Vratimově.
3. 8. 1924: Lávka mezi Hrabovou a Vratimovem byla stržena a přívodem vody odnesena.
15. 8. 1924: Dělníci si zřídili sami provizorní přechod přes řeku ze zbytků staré lávky a ze dřeva, jež jim darovala továrna na celulozu. Lávka byla jen primitivně udělaná a přechod po ní byl nebezpečný. Nebyly řídké případy, že ten, kdo neměl dost silné nervy, spadl do vody.
20. 8. 1924: Pršelo jen málo, ale provizorní lávka byla opět odnesena.
27. 8. 1924: Lávka opět odnesena.
20. 6. 1927: Započata stavba nových lávek přes Ostravici.
9. 10. 1927: Dokončeny byly lávky přes Ostravici (viz obr. č. 1 a 2), k čemuž došlo po mnohých intervencích u Moravského zemského výboru a okresní silniční správy v Mor. Ostravě. Postaveny tesařským mistrem Františkem Klegou z Oprechtic za obnos 28. 880 Kč.
Marné byly žádosti představitelů obce, aby byl přes Ostravici postaven řádný most. Zajímavý je následující zápis v kronice z 18. 6. 1935:
V hostinci Bohumila Chlupatého konala se širší poradní schůze, na níž se jednalo o zřízení silniční spojky z Nové Bělé přes pozemky hrabovské, přes projektovanou novou dálkovou silnici Mor. Ostrava – Místek, a odtud k mostu přes Ostravici až na okresní silnici ve Vratimově. Zároveň konala se porada o postavení mostu přes Ostravici. V zahájení uvedl starosta Karel Balušek, že mostu jest nezbytně třeba pro příchod k nádraží, pro docházku dětí do měšťanské školy, pro vojenské důvody a pro přechod dělnictva do vratimovské celulozky.
Cestmistr Gotvald z Mor. Ostravy poukázal na nedostatek peněz a jiné důležité práce v okrese Mor. Ostrava, které mají větší národohospodářský význam nežli tento most.
Mostu se dočkali hrabovští občané až v r. 1943. V Pamětní knize Hrabové, díl II, je o této události zapsáno:
6. 1. 1943: Započato bylo se stavbou pomocného dřevěného montážního mostu přes Ostravici.
31. 3. 1943: Železná konstrukce mostu byla dohotovena. Zbývá ještě zřídit jízdní dráhu a chodník.
10. 10. 1943: Nový most byl slavnostně otevřen starostou Mor. Ostravy Emilem Bayerem.
Z nového mostu se občané Hrabové netěšili příliš dlouho. Prvního května r. 1945 v půl druhé odpoledne byl ustupujícími Němci vyhozen do vzduchu, ale poměrně brzy zásluhou mostařů Vítkovických železáren opět obnoven.
Příloha č. 1: Pohled na lávku z hladiny Ostravice.
Příloha č. 2: Pohled na lávku z hrabovského břehu.
2. 3. 2015. V. S.
Příloha 1.jpg |
Příloha 2.jpg |