Na situační mapě Hrabové (viz obecní kroniku str. 505) je vidět, jak se koryto řeky Ostravice klikatí podle toho, jak bylo vymleto a vytvarováno při poslední povodni. Není divu, že zdejší občané usilovali o její regulaci. Stejný zájem měly i Vítkovické železárny, kde vznikla potřeba odběru čisté vody pro chlazení plášťu vysokých pecí. Nejlepším místem pro to byla Ostravice v Hrabové.
Zpráva o tom je v kronikářském zápise za r. 1931. Počátkem září toho roku zahájily VŽ práce na vybudování splavu, potřebného k odvedení vody zvláštním potokem (struhou) kolem hrabovského mlýna a haldy až do Vítkovic . V místě splavu měl být postaven v budoucnu most.
Rok 1932: Obec má zaplatit příspěvek na regulaci Ostravice 58 340 Kč. Statkář Alois Lyčka, na jehož pozemku se regulace bude provádět, uvolnil se zaplatit z této částky 45 000 Kč. Regulační práce byly započaty 8. srpna. Hloubeno bylo řečiště u splavu a nasypávána byla cesta přes vrbinu, která měla v budoucnu spojit Hrabovou s Vratimovem.
Rok 1935: Celkový rozpočet na regulaci od paskovského mostu po vratimovský jez činil 2 733 000 Kč. Práce provádí „Zemědělsko-technická správa pro úpravu řeky Ostravice a přítoků“ z Frýdku. V Hrabové bylo na těchto pracích zaměstnáno 24 dělníků. Pracovat se začalo na pravém břehu Ostravice. V srpnu sebrala velká voda u hotelu „Ostravica“ pravý břeh v délce asi 25 m. Na místě samém se konala schůzka za přítomnosti stavební správy a starosty města Ostravy senátora Josefa Chalupníka. Byla zaslána žádost zemskému úřadu v Brně o nutnosti neodkladné a rychlé úpravy pravého břehu, neb je ohrožen hotel jakož i přilehlé pozemky a domky.
Rok 1936: Rozpočet na regulaci od lávky k jezu činí 170 000 Kč. Z toho připadá na obec 10 000 Kč. Břehy budou vydlážděny kamením.
Rok 1937: Řeka Ostravice se rozvodnila, ale vybudované břehy a splav zabránily rozlití a větším škodám. Regulační stavba byla však silně poškozena. Mnoho domků pod dvorem a v rybniční oblasti bylo zatopeno. Přechod přes lávku do Vratimova byl znemožněn. Oživlo volání po stavbě mostu. V té době pracují na plánu železného mostu ve Vítkovických železárnách.
Komentář HN: Více informací o regulaci Ostravice jsem v kronice Hrabové nenašel. Především informace o tom zda při této regulaci byl také napřímen tok řeky. Vždyť na zmíněné starší situační mapě je na řece mnoho zákrutů a v nynější době je tok řeky od Starého splavu po vratimovský most mimo jednoho oblouku přímý. Pravděpodobně napřímení toku bylo uskutečněno již dříve v letech 1910 - 1930 a nezachovaly se o tom žádné zprávy. V r. 1935 bez patřičné mechanizace s partou pouhých 24 dělníků to asi nebylo možné.
Také není v kronice žádná zmínka o úpravách břehů v úseku pod budoucím mostem. Vzpomínám si ze svého dětství (rok cca 1950), že levý břeh byl opevněn zvláštním způsobem: krychle ze silného ocelového pletiva o délce hrany cca 2 m byly vyplněny říčním kamením a tyto uloženy těsně u břehu. Toto opevnění bylo však značně poškozeno.
Kupodivu v žádné části kroniky není zmínka o tzv. starém splavu. Přitom to byla místní atrakce a koupaliště pro široké okolí. Klasická dřevěná stavba splavu byla v šedesátých letech minulého století nahrazena nevzhlednou změtí kamenných balvanů.
26. 8. 2016 V.S.