Jižní tangenta.
Seriál článků „Ostravice a okolí včera, dnes a zítra“ zakončím upozorněním na nebezpečí, které tomuto území hrozí.
Mám velké obavy z plánů současných ostravských plánovačů, kteří v Územním plánu z roku 2014 „naplánovali“ tzv. jižní tangentu v trase, která velmi naruší celý prostor východně od Paskovské ulice a zcela „odřízne“ Hrabovou od řeky Ostravice.
I když nejsem dopravní inženýr tak chápu, že dříve nebo později bude nezbytné vybudování okružní dopravní komunikaci kolem Ostravy. Její součástí bude i Jižní tangenta.
Podle platného Územního plánu povede tato komunikace z Plzeňské ulice přes území Nové Bělé a v Hrabové odbočí z Paskovské směrem k Ostravici, a to asi uprostřed mezi Statkem a bývalým Dolem Paskov. V blízkosti Starého splavu se pak vozovka otočí doleva a přes území bývalé haldy VŽ povede severním směrem. Asi 100 m před mostem přejde na druhý břeh a bude pokračovat po Frýdecké ulici směrem na Kunčice.
Koho zajímají podrobnější informace o Jižní tangentě, nechť si přečte mé dřívější články v HN, a to „Jižní tangenta“ z 14. 11. 2015 (str. 17 HN) a „Kostky jsou vrženy“ ze 7. 7. 2016 na (str. 13 HN).
Co bude pro Hrabovou Jižní tangenta v plánované trase znamenat? Naprostou pohromu! Protože:
1. Znemožní budoucí využití prostoru po vítkovické haldě pro oddych, rekreaci a sport.
2. Zamezí přístup chodcům a cyklistům k Ostravici a k přechodové lávce.
3. Zhorší životní prostředí (hluk, výfukové plyny) na jižním konci Hrabové. Především v budoucí zástavbě v okolí ulice Na Luhu.
Je realitou, že Jižní tangentu bude nutno dříve nebo později vybudovat. Ale proč musí být na levém břehu Ostravice? Pro Hrabovou by bylo mnohem výhodnější její situování na pravém břehu , tedy zhruba souběžně s dnešní cyklistickou stezkou. Ta by mohla existovat i nadále, nic tomu nebude bránit, křížení s Jižní tangentou je technicky řešitelné.
Při debatách o tomto problému s některými nynějšími zastupiteli jsem zjistil, že nepokládají tento problém za aktuální. Ale to je dost nezodpovědný přístup k této záležitosti . Co když se stane z různých důvodů Jižní tangenta pro Ostravu prioritní a bude postavena v nejbližších letech a to v souladu s platným Územním plánem? Pak by jména nynějších zastupitelů byla zapsána do místní kroniky „ černým písmem“ . To proto, že nevyvinuli žádné úsilí, aby tuto „pohromu“ odvrátili.
16. 7. 2018 V.S.