Kvalita ovzduší v Hrabové
Včera ráno jsem poslouchal na stanici Český rozhlas plus diskusi o kvalitě ovzduší v Ostravě. Podnět k této besedě vznikl po zveřejnění studie barcelonské univerzity, ve které je Ostrava zařazena mezi 10 evropských měst, kde nejvíce obyvatel umírá na nemoci, způsobené znečistěným ovzduším. Diskusi moderovala redaktorka Martina Mašková a diskutovali primátor Ostravy Tomáš Macura, lékař a genetik Radim Šrám a odborník na životní prostředí Vojtěch Máca.
Všichni se shodli na tom, že škodliviny které dýcháme, konkrétně jemný polétavý prach (PM 10), polycyklické aromatické uhlovodíky (B(a)P) a také oxidy dusíku (NO 2) mají významný dopad na lidské zdraví a tím i na délku života.
Za hlavní zdroje znečištění byl označen zdejší průmysl, doprava, nevhodný způsob vytápění RD a také exhalace, unikající z nedaleké průmyslové oblasti Polska.
Primátor Tomáš Macura pak referoval o tom, , co vše bylo v rámci města v oblasti zlepšení ovzduší v posledních letech vykonáno. Uvedl omezení těžkého průmyslu, kotlíkové dotace, celoroční intenzivní odstraňování prachu z městských komunikací, ekologizaci autobusové dopravy, podporu cyklistické dopravy včetně zavedení sdílených elektrokol a koloběžek. Co nelze okamžitě změnit, tak to jsou exhalace z nedalekého Polska. Vůbec nelze omezit zdejší nevhodnou cirkulaci vzduchu a časté inverzí situace.
Je skutečností, že se v uplynulých letech zdejší životní prostředí velmi zlepšilo, a to včetně Hrabové. Myslím, že na tom má zásluhu i současné vedení města v čele s primátorem Macurou.
Patřím ke generaci, která velmi trpěla špatným ovzduším, způsobeným především nedalekým hutním průmyslem, spalováním nekvalitních paliv v kamnech a kotlicích RD (šlam, hnědé uhlí), kotelnou na Šídlovci, exhalacemi z Vratimovské celulozky a také pachem z objektů místního JZD ( dva vepříny, kravín a především pracovna živočišných a potravinových odpadů na jižním konci Hrabové.)
To vše je již minulostí. Ale vznikl další zdroj, poškozující zdejší kvalitu ovzduší. Jsou to výfukové plyny z motorových vozidel. Těch přibylo v uplynulých letech mnohonásobně. Ovlivňují ovzduší především v okolí Paskovské ulice.
Díky Prodloužené Mostní se podařilo z Paskovské ulice odstranit těžkou nákladní dopravu. Ale rychle roste počet osobních aut a menších aut podnikatelů a živnostníků. Bohužel, tomuto problému nevěnuje naše současná samospráva žádnou pozornost. Konkrétně komise výstavby, dopravy a ekologie, komise zdravotní nebo současná RMOb.
Poslední měření kvality ovzduší v Hrabové provedl Zdravotní ústav Ostrava v roce 2018. Měřící aparatura byla instalována v areálu ZŠ. U poletavého prachu PM 10 bylo naměřeno 29 mikrogramů /m/3 (limit je 40), u aromatických uhlovodíků B(a)P bylo naměřeno 3,7 nanogramů/m/ 3 (limit je 1), u oxidu dusíku (NO 2) bylo naměřeno 23 mikrogramů/m/3 (limit je 40). Měřilo se po celý rok od 3.1.2018 do 31.12.2018.
Jaké jsou asi tyto hodnoty v současnosti? Nebylo by možné ve spolupráci s příslušnými odborníky toto měření zopakovat? Třeba opět na původním místě u ZŠ a nově u areálu TJ Sokol.
Vznikly by tím konkrétní podklady, nutné pro realizaci opatření, která by směřovala ke zlepšení kvality životního prostředí v Hrabové. Třeba ke zrušení zpoplatnění jízdy na nedaleké silnici D 56 nebo k intenzivní snaze o rozšíření zeleně. Podle odborníků stromy významným způsobem působí na kvalitu vzduchu a zlepšování životního prostředí. Zachycují prach, likvidují oxid uhličitý, obohacují vzduch kyslíkem a mohou být i účinnou protihlukovou bariérou. Zabývá se někdo solidně touto problematikou v Hrabové? Obávám se, že nikdo.
20. 8. 2021 V.S.