Včerejší Otázky Václava Moravce
Do včerejších Otázek byli pozváni tři primátoři našich největších měst, mezi jinými i Tomáš Macura. Projednávala i problematika silniční dopravy. Primátor Tomáš Macura vysvětlil zvláštnost Ostravy, kde je problémem dopravní propojení tří největších městských obvodů. Pokud jde o silniční spojení s okolními regiony, má prioritu tzv. severní spojka. Urychlení její výstavby bude projednávat v příštích dnech na ministerstvu dopravy.
Problematiku zpoplatnění dálnice Ostrava – Frýdek nezmínil. Z hlediska celého města to asi není tak významná záležitost, aby se musela řešit v televizi. Ostatně, vždyť toto zpoplatnění „vadí“ pouze občanům dvou městských obvodů, a to v Hrabové a v Nové Bělé. Na jednáních městského zastupitelstva si prozatím nikdo na tento stav nestěžoval.
Jiné to je z hlediska Moravskoslezského kraje. Zpoplatnění tohoto dálničního úseku ovlivňuje dopravní situaci ve všech obcích mezi Ostravou a FM.
Za dopravu zodpovídá v MS kraji náměstek hejtmana pan Ing. Unucka. Podle jeho reakcí na nedávné besedě s našimi zastupiteli a aktuálně v minulých dnech v tisku se zdá, že se tomuto problému intenzivně věnuje. Svědčí o tom i jeho návrh na zavedení tzv. krajské známky a připravované jednání s ministrem dopravy, kde se má projednávat i toto zpoplatnění.
Domníval jsem se, že tento problém se projednává i na jednáních krajského zastupitelstva. V tomto roce byly tři. Náměstek Unucka informuje o dopravních problémech stabilně v bodě 6. A má jich velmi mnoho! Opakovaně se řeší Prodloužená Rudná a obchvat kolem Frýdku-Místku a desítky dalších problémů. Ale zrušení zpoplatnění D56 se neřešilo ani jednou.
Takže je otázka, zdali to opravdu tak důležitý problém, jak se některým jeví. Zvláštní je i neústupnost ministerstva dopravy. Vždyť na uplynulé roky bylo těchto žádostí o zrušení zpoplatnění ze strany starostů (a doufám i dalších funkcionářů města a kraje) mnoho a všechny byly neúspěšné. Že by šlo vskutku pouze o peníze? Pokud ano, pak se „zpoplatňovat“ bude i nadále.
11.11.2019 V.S.