Úvaha nad dálničním poplatkem na D 56.
Míním tím úsek mezi Ostravou a Frýdkem Místkem. Zpoplatnění bylo zavedeno v roce 2005 a bylo tehdy zdůvodněno vysokými náklady na budování a údržbu dálniční sítě.
Na protesty občanů a starostů postižených obcí ( Sviadnov, Žabeň, Paskov a Hrabová) nereagoval za uplynulých 15 let ani MS kraj ani ministr dopravy.
Až teprve letos na svém srpnovém zasedání vyslovilo zastupitelstvo MS kraje podporu tomuto požadavku. Následně zorganizovali starostové uvedených obcí petici za zrušení tohoto poplatku. Seznamy protestujících občanů budou zaslány na ministerstvo dopravy.
Osobně mám s tímto požadavkem následující problém. Je skutečně hlavní příčinou vysokého dopravního zatížení silnice přes Sviadnov, Žabeň a Hrabovou dálniční poplatek? Velmi o tom pochybuji a vede mě k tomu následující logická úvaha.
Prý mnoho motoristů nekupuje dálniční známku proto, že se jim to nevyplatí, když jedou jednou za týden na chatu do Beskyd. Roční známka stojí 1 500 Kč, v přepočtu na týden to je 29 Kč. Celkový náklad na cestu na chatu do Beskyd a nazpět do Ostravy je cca 400 Kč. Přepočtený náklad na známku je pouhým zlomkem z těchto nákladů. Přitom má jízda po D 56 nesporné výhod, a to především časové.
V diskusi k tomuto problému sdělil na FB skupiny Hrabová pan Radim Miklas toto: „Klidně tu petici podepíši, ale dálniční známku si stejně každý rok musím koupit“. Následně ještě dodal: „Já mám dálniční známku a stejně jezdím každý týden přes Vratimov a kolem Marlenky. Abych se tam kochal…“ K tomu dodala paní Jana Žižková: „Stejně jako naše Klárka“.
Proč zde uvádím tuto diskusi? Protože jízda přes Sviadnov, Žabeň, a Hrabovou vůbec nemusí být ovlnivněna zpoplatněním dálnice, ale mnoha různými dalšími důvody.
Nemám nic proti probíhající petici, je dokonce možné, že přispěje ke zrušení zpoplatnění Místecké. Ale nejsem si jistý, zdali to bude mít podstatný vliv na dopravní zatížení naší Paskovské. Ostatně, ani to není možné změřit, žádné solidní sledování tohoto parametru neexistuje.
S rostoucím dopravním zatížením místních komunikací se musíme smířit. Vždyť jízda ve vlastním autě je ve srovnání s jízdou v MHD i záležitostí prestižní. Autobusem jezdí pouze ti chudobnější občané. A to my nejsme!
12.9.2020 V.S.