Navigace: Vladimír Slavík > Zpoplatnění Místecké > 20.1.2019: Zpoplatnění Místecké - pokračování 2

20.1.2019: Zpoplatnění Místecké - pokračování 2

Zpoplatnění Místecké v roce 2019 – pokračování 2

Lidové přísloví říká „líná huba, hotové neštěstí“. Protože nejsem líný, poslal jsem panu Jakubovi Unuckovi, radnímu MS kraje, který má na starosti dopravu, následující dotaz:

„Pane Jakube, bydlím v Hrabové a zajímám se o místní problémy. Patří mezi ně i vysoký dopravní ruch na Paskovské ulici. Snad by pomohlo zrušení zpoplatnění těch 12 km na nedaleké Místecké v úseku Hrabová-Frýdek Místek.  Napadá mě následující řešení:  Navrhněte ministerstvu dopravy každoročně cca 2 mil. Kč z peněz MS kraje jako příspěvek na údržbu těch 12 km Místecké a požadujte zrušení zpoplatnění“.

Pan Jakub Unucka, radní MS kraje, odpověděl vzápětí takto:

„Celkový zisk MD z dálničních známek je 5 miliard korun ročně.  Na 1 km to činí cca 4 milióny. A za těch 12 km to je téměř  50 milionů. Tak vysokou částku nemůžeme ministerstvu dopravy nabídnout. Problém vidím v nízkém matematickém vzdělání řidičů. Každý, kdo jede po dálnici, ušetří při ročních jízdách více než je cena dálniční známky. Řešením tohoto problému vidím v realizaci „krajské dálniční známky“, o kterou se v rámci asociace krajů snažím.

Zrušení zpoplatnění dle mě nepřipadá v úvahu. Starostové na to jdou blbě. Radil jsem jim, aby koupili krabičky na měření intenzity dopravy a měsíce znečištění, ale neudělali to. Tím by se prokázala tvrdá čísla o počtech, rychlostech a nemocnosti. S tím už by se dalo pak pracovat. Náklady by byly cca 70 tis. Kč na obec-tedy zanedbatelná částka. Ale dosud žádná odezva. Bez toho je to marný boj“.

Na základě těchto  informací sděluji čtenářům HN toto:

1.  Můj nápad poskytnout na údržbu těch 12 km  Místecké 2 mil. Kč a požadovat zrušení zpoplatnění  doplňuji  následující úvahou:  Motoristé, bydlící  jihozápadně od Ostravy si platí dálniční známku především proto, aby mohli využívat  naší dálniční síť při jízdách do Rakouska, Polska a také do Čech včetně Prahy.  Za příbuznými, obchodem, kulturou a sportem. Takže bez ohledu na zpoplatnění-nezpoplatnění těch 12 km si tuto známku budou kupovat i nadále. Teoretická úvaha o újmě státní pokladny ve výši  50 mil. Kč se mi jeví jako velmi nepravděpodobná.

2. Oceňuji názor pana Unucky, že řidiči, kteří nezaplatí těch 1 500 Kč za dálniční známku, nakonec prodělají. Ale ne každý si to dovede spočítat.

3. V dané situaci je nutná spolupráce starostů  všech „postižených“  obcí. Asi  po bohužel příliš nefunguje.  Možná, že nápad Jakuba Unucky s „krajskou dálniční známkou“ by byl dobrým řešením.

Můj selský rozum se potýká v této souvislosti s následujícím problémem:  Stát z peněz daňových poplatníků  buduje kvalitní dálnice. Někteří motoristé z různých  důvodů  je nevyužívají a zatěžují  stále  hlukem a výfukovými plyny  občany v obcích, ležících v blízkosti moderních dálnic. A stát tento problém  neumí  vyřešit. 

Tím „státem“ myslím poslance a senátory. A napadá mě opět lidová moudrost: „ Jaká mamka, taká Hanka“. Tedy jací občané, takoví poslanci a senátoři.

A na závěr tohoto článku zveřejním následující úvahu mého zetě: „Dědo, na to co umíme, se máme až moc dobře“. Nezbývá mi  nic jiného, než s tím souhlasit.

20. 1. 2019    V.S.

  

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma