Zpoplatnění Místecké v roce 2019 – pokračování 2
Lidové přísloví říká „líná huba, hotové neštěstí“. Protože nejsem líný, poslal jsem panu Jakubovi Unuckovi, radnímu MS kraje, který má na starosti dopravu, následující dotaz:
„Pane Jakube, bydlím v Hrabové a zajímám se o místní problémy. Patří mezi ně i vysoký dopravní ruch na Paskovské ulici. Snad by pomohlo zrušení zpoplatnění těch 12 km na nedaleké Místecké v úseku Hrabová-Frýdek Místek. Napadá mě následující řešení: Navrhněte ministerstvu dopravy každoročně cca 2 mil. Kč z peněz MS kraje jako příspěvek na údržbu těch 12 km Místecké a požadujte zrušení zpoplatnění“.
Pan Jakub Unucka, radní MS kraje, odpověděl vzápětí takto:
„Celkový zisk MD z dálničních známek je 5 miliard korun ročně. Na 1 km to činí cca 4 milióny. A za těch 12 km to je téměř 50 milionů. Tak vysokou částku nemůžeme ministerstvu dopravy nabídnout. Problém vidím v nízkém matematickém vzdělání řidičů. Každý, kdo jede po dálnici, ušetří při ročních jízdách více než je cena dálniční známky. Řešením tohoto problému vidím v realizaci „krajské dálniční známky“, o kterou se v rámci asociace krajů snažím.
Zrušení zpoplatnění dle mě nepřipadá v úvahu. Starostové na to jdou blbě. Radil jsem jim, aby koupili krabičky na měření intenzity dopravy a měsíce znečištění, ale neudělali to. Tím by se prokázala tvrdá čísla o počtech, rychlostech a nemocnosti. S tím už by se dalo pak pracovat. Náklady by byly cca 70 tis. Kč na obec-tedy zanedbatelná částka. Ale dosud žádná odezva. Bez toho je to marný boj“.
Na základě těchto informací sděluji čtenářům HN toto:
1. Můj nápad poskytnout na údržbu těch 12 km Místecké 2 mil. Kč a požadovat zrušení zpoplatnění doplňuji následující úvahou: Motoristé, bydlící jihozápadně od Ostravy si platí dálniční známku především proto, aby mohli využívat naší dálniční síť při jízdách do Rakouska, Polska a také do Čech včetně Prahy. Za příbuznými, obchodem, kulturou a sportem. Takže bez ohledu na zpoplatnění-nezpoplatnění těch 12 km si tuto známku budou kupovat i nadále. Teoretická úvaha o újmě státní pokladny ve výši 50 mil. Kč se mi jeví jako velmi nepravděpodobná.
2. Oceňuji názor pana Unucky, že řidiči, kteří nezaplatí těch 1 500 Kč za dálniční známku, nakonec prodělají. Ale ne každý si to dovede spočítat.
3. V dané situaci je nutná spolupráce starostů všech „postižených“ obcí. Asi po bohužel příliš nefunguje. Možná, že nápad Jakuba Unucky s „krajskou dálniční známkou“ by byl dobrým řešením.
Můj selský rozum se potýká v této souvislosti s následujícím problémem: Stát z peněz daňových poplatníků buduje kvalitní dálnice. Někteří motoristé z různých důvodů je nevyužívají a zatěžují stále hlukem a výfukovými plyny občany v obcích, ležících v blízkosti moderních dálnic. A stát tento problém neumí vyřešit.
Tím „státem“ myslím poslance a senátory. A napadá mě opět lidová moudrost: „ Jaká mamka, taká Hanka“. Tedy jací občané, takoví poslanci a senátoři.
A na závěr tohoto článku zveřejním následující úvahu mého zetě: „Dědo, na to co umíme, se máme až moc dobře“. Nezbývá mi nic jiného, než s tím souhlasit.
20. 1. 2019 V.S.