Navigace: Vladimír Slavík > Zpoplatnění Místecké > 22.1.2022: Z archicu HN: Je zpoplatnění Místecké vážným problémem Hrabové?

22.1.2022: Z archicu HN: Je zpoplatnění Místecké vážným problémem Hrabové?

 

Je zpoplatnění  Místecké vážným problémem Hrabové?

Podle některých zastupitelů ano. Lze se o tom dočíst i na stránkách Hrabovských listů.

V HL č. 3/2019 zastupitel Petr Balušek o zpoplatnění píše: „Co by naší vesnici prospělo, je zrušení dálničního poplatku v úseku od průmyslové zóny až do Frýdku-Místku. Nejen místní radnice, ale i někteří občané o to usilují již několik let, zatím však bez pro nás příznivého výsledku.“

V HL č. 4/2019 zastupitel Milan Slíva o zpoplatnění píše: „Minulý režim tento obchvat Hrabové  zkapacitnil a současný režim tento obchvat prohlásil dálnicí a zpoplatnil. Čímž přesměroval nemalou část provozu zpět mezi domy naší obce.“

Ve stejném čísle HL zastupitel MUDr. Rostislav Gromnica Ph.D.  píše: „ Po zpoplatnění Místecké se Paskovská ul. stala přetíženou alternativní trasou řidičů.“

V HL č. 5/2019 starosta Igor Trávníček píše: „Potřebujeme zrušit zpoplatnění Místecké a  odhlučnit ji protihlukovou stěnou. Na postupu, jak zrušit zpoplatnění, se domlouváme i se starosty okolních obcí. Rozhodnutí je ale v rukou ministra dopravy, u kterého jsme prozatím pochopení nenašli.  Budeme na ty jeho dveře bušit tak dlouho, až to jednoho krásného dne vzdá, vyslechne nás a vyhoví.“

Ve stejném čísle HL zastupitel Ing. R. Orkáč píše: „Musíme za každou cenu trvat na zrušení zpoplatnění Místecké! Na zhruba čtyřkilometrovém úseku dálnice D48 mezi Frýdkem-Místem a Dobrou se to podařilo. My to nevzdáme!“

Ve stejném čísle HL zastupitel Petr Balušek píše: „Na odlehčení dopravy přes celou Hrabovou by v první řadě pomohlo zrušení dálničního poplatku mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem“.

A jak tento problém vidí primátor města Ostravy?

Je o tom informace v zápise z jednání zastupitelstva města ze dne 14. 4. 2021, kde v polemice  se zastupitelem V. Kubínem primátor Tomáš Macura  uvedl, že on té záležitosti nepřikládá takový význam, jako pan Kubín. Baví se o částce za dálniční známku, která odpovídá zhruba ceně za polovinu nádrže v osobním autě, čili za tuto cenu může člověk získat celoroční bezplatnou možnost využívat nejenom tuto spojnici, ale všechny silnice dálničního typu na území celé České republiky.

 Dodal, že se baví o ceně  půlky obsahu  nádrže osobního vozu, kterou normálně motorista projezdí za 14 dnů. Dále řekl, že se skutečně jak individuálně, tak společně s náměstkem hejtmana opakovaně snažili přimět Ministerstvo dopravy k tomu, ať svůj názor změní.

 Ministerstvo ten názor změnit nechce, a na tom to jednání končí, takže i když se pan Kubín bude ptát 7 x týdně, tak to neznamená, že v té věci nic neudělali, zkrátka ta záležitost je o tom, že o tom rozhoduje ministr dopravy, ministr dopravy jejich žádosti nevyhověl, v tomto roce se už to nestihne v žádném případě, protože ty výjimky se schvalují jednou za rok, požadavek uplatněn byl, ale vyhověno mu nebylo, a ani se tomu moc  nediví.

Dodal, že tato silnice nemá žádnou takovou speciální vlastnost, aby si vyloženě říkala o to, že zpoplatněna být nemá.  Navíc v momentě, kdy bude dokončen obchvat Frýdku-Místku, tak veškeré jejich argumenty, kterými mohli jakž takž odůvodnit vynětí té dané cesty ze zpoplatnění, z velké části padnou.“

Pana Ing. Tomáše Macuru považuji za velice schopného a do značné míry i „apolitického“  primátora našeho města.  Jeho názory jsou vždy dobře promyšlené. Musím souhlasit i s jeho argumenty v záležitosti zrušení  zpoplatnění Místecké.   Míním tím poukazování na nepříliš vysokou částku za poplatek. I postoj ministerstva dopravy má svou logiku. Příslušní  úředníci postupují podle zásad  „řádného  hospodáře“. Je dokonce možné, že by zrušením zpoplatnění mohli být obviněni kdoví z čeho.

Tento problém má celkem jednoduché řešení. Stačilo by z pokladny MS kraje, z pokladny města Ostravy a z pokladny některých městských obvodů kompenzovat finanční ztráty, vzniklé státní pokladně v případě zrušení tohoto zpoplatnění. Koza by se nažrala a vlk by zůstal celý.  Proč toto řešení nikdo ze zastupitelů kraje, města nebo městských obvodů nenavrhl? 

Podle mého názoru jsou problémy Hrabové úplně někde jinde. Píše se o nich na  webu Hrabova.info, na FC Hrabová a na FC Ostrava-Hrabová. A  také na stránkách Hrabovských listů a v zápisech  z jednání zastupitelstva.

7.5.2021     V.S.

Komentář HN po uplynutí 8 měsíců. Ministerstvo dopravy se chystá razantně omezit dálniční úseky bez zpoplatnění. Zdůvodňuje to vysokými finančními nároky na jejich  údržbu a další rozvoj.  Jak bude tato skutečnost přijata bojovníky za zrušení zpoplatnění dálničního úseku Ostrava – Frýdek Místek? Nebylo vhodnější úsilí, věnované tomuto „boji“ zaměřit na potřebnější záležitosti? Ale vždyť to byla tak lákavá přiležitost předvádět své umění v oblasti populismu. Světlou výjimkou byl primátor Macura.

22. 1. 2022      V.S.

 
© vladimirslavik.netstranky.cz - vytvořte si také své webové stránky zdarma